محموله عظیم ایران راهی امارات شد
با آغاز عملیات واردات از بنادر جنوبی، نخستین کشتیهای حامل کالاهای صادراتی ایران نیز با مقصد امارات و قطر از مرزهای دریایی جنوب کشور روانه شدند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، با بازگشایی و فعالسازی مجدد جریانهای تجاری در بنادر جنوبی کشور، ایران رسماً مرحله جدیدی از تبادلات دریایی خود را آغاز کرد. همزمان با شروع فرآیند واردات کالا، نخستین کشتیهای حامل محصولات صادراتی ایران نیز با مقصد کشورهای امارات متحده عربی و قطر از مرزهای دریایی جنوب حرکت کردند تا بازگشت جریان کالا به بازارهای سنتی منطقه را کلید بزنند.
حرکت همزمان واردات و صادرات از مرزهای دریایی
در یک تحول مهم در سیاستهای بازرگانی مرزی، فعالیتهای تجاری در بنادر جنوبی کشور وارد فاز جدیدی شده است. برخلاف تصور که فعالیتهای وارداتی و صادراتی ممکن است در دورههای مختلف از هم جدا باشند، اکنون شاهد هماهنگی و همزمانی این دو جریان هستیم.
صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در این باره اظهار داشت که با شروع عملیات واردات کالا از طریق مرزهای دریایی جنوب کشور، فرآیند صادرات نیز به طور موازی و همزمان آغاز شده است. این همزمانی نشاندهنده پویایی دوباره زیرساختهای گمرکی و لجستیکی در بنادر است که اجازه میدهد جریان دوطرفه کالا با سرعت بیشتری برقرار شود.
امارات و قطر؛ مقاصد نخستین محمولههای صادراتی
بر اساس گزارشهای منتشر شده، جریان صادرات دریاتی با حرکت نخستین کشتیهای حامل کالاهای ایرانی آغاز شده است. این محمولهها که روز گذشته از بنادر جنوب کشور حرکت کردند، راهی دو مقصد استراتژیک شدهاند: کشور امارات متحده عربی و کشور قطر.
نیاورانی با اشاره به این موضوع تأکید کرد که انتخاب این دو کشور برای نخستین محمولهها، تصادفی نبوده است؛ چرا که امارات و قطر از جمله بازارهای سنتی، همیشگی و بسیار مهم کالاهای ایرانی در منطقه محسوب میشوند. حضور محصولات ایرانی در این دو بازار، میتواند به سرعت چرخش سرمایه صادرکنندگان و تثبیت جایگاه محصولات ملی در بازارهای خلیج فارس کمک کند.




