تصمیم جنجالی غول خودروسازی آلمان / بزرگترین تعدیل نیرو در راه است؟
فولکسواگن با برنامهای برای کاهش ۱۵ درصدی نیروی انسانی، بار دیگر نگرانیها درباره آینده اشتغال در صنعت خودرو را افزایش داده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فولکس واگن قصد دارد طی چند سال آینده تا ۱۰۰ هزار شغل را حذف کند که ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی این خودروساز را تشکیل میدهد.
نشریه تجاری آلمانی «منیجر» (Manager)، روز جمعه، اعلام کرد: این تعدیل نیرو در کنار تعطیلی برنامهریزیشده چهار کارخانه در آلمان و کاهش ۱۵ درصدی سرمایهگذاری طی پنج سال آینده انجام خواهد شد.
بنا بر گزارش این نشریه، فولکس واگن - بزرگترین خودروساز آلمان - قصد دارد برند اصلی فولکس واگن و کسب وکار قطعات خودروی خود را جدا کرده و به نهادهای مستقلی تبدیل کند. این شرکت، مالک چندین برند دیگر از جمله آئودی و پورشه است.
فولکس واگن، حدود ۶۶۰ هزار نفر را در سراسر جهان به کار گرفته است و پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، تا ۵۰ هزار شغل را در آلمان حذف کند.
فولکس واگن نیز مانند بسیاری از خودروسازان اروپایی، تحت فشار تعرفههای جدید بر صادرات کالا به آمریکا و همچنین تلاش برای مقابله با ظهور تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی، از جمله بیوایدی، قرار گرفته است.
سخنگوی فولکس واگن، گفت: این شرکت برای مواجهه با واقعیت جدید به تمرکز بیشتر و همچنین انضباط سختگیرانهتر در مورد هزینهها و سرمایهگذاری نیاز دارد و افزود که مدل کسبوکار سنتی آن - تولید خودرو در اروپا و صادرات آنها به سراسر جهان - دیگر برای همه برندهایش، کارآیی ندارد.
احتمالا هرگونه تعدیل نیرو با مقاومت اتحادیههای کارگری آلمان روبرو خواهد شد. اتحادیه کارگری «آی جی متال» (IG Metall) و شورای عمومی کار فولکس واگن روز جمعه در بیانیهای مشترک، اعلام کردند: اگر چنین برنامههایی به اجرا گذاشته شوند، با تمام توان از آنها جلوگیری خواهیم کرد.
بر اساس گزارش سی ان ان، سهام فولکس واگن در روز جمعه، ۱.۵ درصد کاهش یافت. سهام این خودروساز از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از یک چهارم کاهش یافته است.




